Resim, küçük yaşlarda çocuğun sözcüklerinden daha güçlü bir anlatım
aracıdır. Bu nedenle çocuğun iç dünyası hakkında bilgi edinmek üzere resimden
yararlanılır.
Çizgilerin Yorumu
Resmin bırakacağı ilk izlenim son derece önemlidir. Resmin kağıt üzerinde
sunuluşunun önemi büyüktür. Örneğin, bir adam resminde ellerin kalçaya konması,
ağza sigara konması, ayakların geniş olması, saldırganlık duygularının bir
ifadesi olarak kabul edilir.
Özel Belirti ve İşaretler
1. BÜYÜKLÜK:Çok büyük ve küçük resimler anlamlı olabilir.
Büyük Resimler: Sayfanın tümünü kaplayan büyük resimler çoğu kez iç kontrolü zayıf
saldırgan çocuklar tarafından çizilmektedir. Hiperaktif çocuklar sayfanın
tümünü kontrolsüz bir biçimde kullanırlar. Ender olarak çekingen, ürkek
çocuklar zayıf benlik kavramlarıyla geniş figürlere yer vermekte ve daha güçlü
olabilmeyi arzuladıklarını bu yolla dile getirirler.
Küçük Çizgiler: Birkaç santimetre büyüklüğündeki resimler korkak, çekingen, içe dönük
çocukların ürünüdür. Küçük boyut, onların güvensizliklerinin simgesi olur. Bu
çocuklar kendilerini güvensiz, yetersiz ve küçük görmektedirler. Ender olarak
saldırgan çocuklar zayıf benlik imajı içinde küçük figürlere yer vermektedir.
2. ABARTILI ÇİZGİLER:
BAŞ: Resimdeki çok büyük ye da küçük kafa, zihinsel bakımdan kendisini
yetersiz gören çocuklar tarafından çizilir. Büyük kafa resimleri genellikle
yetenekli ve daha başarılı olmak için arzu duyan çocukların tercihidir.
AĞIZ: Ağzın önemi temel iletişim aracı olmasından kaynaklanır. Konuşma ve
dil sorunu olan çocuklar bu eksiklikleriyle çok yakından ilgiliyseler, kalın
çizgilerle büyük ağız resmi yaparlar. Çoğunlukla bağımlı çocukların
resimlerinde ağız alanına saplandıkları dikkat çeker.
GÖZLER: Gözbebeği olmadan çizilen baş ve anlamsız gözler, görmeye bağlı
öğrenme sorunu olan çocuklarca çizilir.
BURUN: Astımlı çocuklar çoğunlukla bu solunum güçlüğünden kaynaklanan
sorunları nedeniyle burun çizgilerini vurgularlar.
KULAKLAR: Çok büyük kulaklar, işitme zorluğu olan çocuklar tarafından
çizilebilir. Kuşkucu çocuklarda bunu abartabilir.
3. EKSİK BIRAKILAN ÇİZGİLER
Çocuklar yakından ilgilendikleri ye da endişe duydukları beden kısımlarını
ihmal edip eksik bırakabilirler. Eksik bırakmayı (omission) vurgulamamakla eş
anlamlı görebiliriz.
ELLER: Ellerin ihmali güvensizliği, çevreye uyumda zorluk çekmeyi simgeler
KOLLAR: Güvensizliği anlatır.
BACAKLAR: Çocuğun kendini desteksiz ve hareketsiz algılamasıdır.
AYAKLAR: Kendini güvensiz ve yardım muhtaç hissetmesi anlamındadır.
BURUN: Çocuğun güçsüzlüğünü temsil eder.
AĞIZ: İletişimde zorlanması anlamındadır.
DİŞLER: Aşırı saldırganlığın simgesi olabilir.
CİNSEL ORGANLAR: Aşırı çizilen cinsel organlar problemli ya da cinsel organıyla ilgili
aşırı endişe sahibi ve dürtüleri zayıf çocuklardır.
İLKÖĞRETİMDEKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM AŞAMALARI
Şematik Dönem(7-9): Belirgin bir kavram gelişimi görülür. Kavram
biçimleri kesinlik kazanmıştır. Çocuk geliştirdiği adam resmini sık sık
yineler. Bu dönemde çocuk ev dışı konulara yer verdiğinde, figürleri
yerleştirmek üzere bir yer çizgisi çizer.
Gerçeklik (çete çağı) Dönemi (9-12): Bu yaştaki çocuk artık toplumun
bir üyesi olduğundan haberdardır. Daha ayrıntılı ve daha gerçekçi bir
yaklaşımda görülür. Özgürce çizimden uzaklaşır. Gelişi güzel renkler yerine,
gerçeğe uygun bir biçimde seçer.
Mantık Dönemi(12-14): Objeleri orantılarına göre çizmeye başlar. İnsan
figürü büyük bir ayrıntıyla çizilir. Cinselliğin farkına varmasıyla bu resme de
yansır.
Cok güzel
YanıtlaSil