10 Nisan 2015 Cuma

Farklı Yaş grubundaki Çocuklar Neler Yapabilir?(2-6 Yaş)



2 Yaşındaki Çocuk Neler Yapabilir?
• Açık bir biçimde bağımsız olmak ister.
• Bazı şeyleri kendi kendine yapmak konusunda ısrarlıdır.
• İnatçı davranabilir, öfke nöbetleri geçirebilir.
• Kelime dağarcığı hızla gelişir.
• Dikkat süresi oldukça sınırlıdır.
Anne Baba Nasıl Yardımcı Olabilir?
• Kendi seçimlerini yapmasına fırsat verilmelidir.Örneğin: “Yeşil çoraplarını mı giymek istersin yoksa
mavi olanı mı?”
• Net ve mantıklı sınırlar konulmalıdır. Örneğin içinde deterjanların durduğu dolabı açmasının yasaklanması
gibi.
• Koyulan kuralların gerekçeleri anlatılmalıdır. Örneğin:“Boya kalemlerini yerde bırakma, biri üstlerine
basarsa uçları kırılabilir.”
• Basit düzeyde yapboz gibi oyuncaklarla oynaması sağlanmalıdır. Böylece parmak becerisi desteklenmiş
olur.
• Farklı duyuları uyaracak ve yeni şeylerle karşılaşmasını sağlayacak fırsatlar oluşturulmalıdır. Örneğin,
anne yemek yaparken farklı otları koklatabilir. Farklı dokusu olan kumaşlara dokunması sağlanabilir.
• Neden sonuç ilişkilerini kurmasını sağlayacak fırsatlar verilmelidir. Örneğin: “Araba ileri gitti çünkü
arkasından ittik.”
• Harf ve sayılarla oynamasını sağlayacak oyuncaklar seçilebilir.
• Kâğıt üzerine kalemle karalamalar yaptırılabilir.
3 Yaşındaki Çocuk Neler Yapabilir?

• Benlik ve cinsiyet algısı geliştirmeye başlar.
• Hem kendisinin hem de diğer insanların duygu ve
düşüncelerinin daha fazla farkına varır.
• Kelime dağarcığı 250’den 1000’lere ulaşabilir.
• 2, 3 ve 4 kelimeden oluşan cümleler kurabilir.
• Koşabilir, atlayabilir, tırmanabilir.
• Mekanik olarak saymaya başlayabilir. Bir başka
ifadeyle sayılardaki artış ya da azalmanın anlamını
kavramadan, onları arka arkaya tekrar edebilir.
• Sevdiği kitap ve hikâyelerin yüksek sesle okunmasını
ister.
• Hâlâ inatçılık yapabilir, öfke nöbetleri görülebilir.
• Daire çizebilir.
Anne Baba Nasıl Yardımcı Olabilir?
• Göz ve el hareketlerini eş zamanlı olarak düzenleyebilmeyi geliştirecek faaliyetler yapılmalıdır. Örneğin,
kalem kâğıtla karalama yaptırılabilir, yapbozlarla oynatılabilir.
• Bazı şeyleri kendi kendine yapabilmesi sağlanmalıdır.Örneğin kıyafetlerinin bazılarını kendisi giyebilir.
• Sosyal becerilerini geliştirme fırsatı verilmelidir. Örneğin diğer çocuklarla oynaması sağlanabilir.
• Çocuğun genel bilgisi ve kelime dağarcığı zenginleştirilmelidir.Örneğin hayvanat bahçesi, park vb.
yerler ziyaret edilebilir.
4 Yaşındaki Çocuk Neler Yapabilir?
• Dikkat süresi biraz daha genişlediği için, grup oyunlarından daha fazla zevk almaya başlar.
• Sıra bekleme, paylaşma, diğer insanların hakları ve ne hissettikleri konularında anlayışı gelişir.
• Yavaş yavaş kendi ihtiyaçlarını kendisi karşılamaya başlar. Örneğin kendi başına giyinebilir.
• Bazı korkular ya da hayali arkadaşlar edinebilir.
• Yürürken, koşarken, atlarken ya da parmaklarını kullanırken daha fazla kas kontrolüne sahiptir.
• Sayıları tanır. Örneğin iki elma gördüğünde bunu 2 sayısıyla eşleştirebilir.
• Talimatları anlar ve takip eder.
• Yeni kelimeler ve daha uzun cümleler kullanır.
Anne Baba Nasıl Yardımcı Olabilir?
• Diğer çocuklarla birlikte zaman geçirme fırsatı sunulmalıdır.Böylelikle, sıra beklemeyi, paylaşmayı öğrenir.
• Sayabileceği, ölçebileceği faaliyetlerde bulunması sağlanmalıdır.
• Oyuncaklarını toplaması, giyinip soyunabilmesi için fırsatlar sunulmalıdır.
5 Yaşındaki Çocuk Neler Yapabilir?
• Oyunlarında oldukça hareketlidir, bazen saldırgan da davranabilir.
• Grup oyunlarından daha fazla zevk almaya başlar.
• Okul için önemli olan bazı kavramları kullanır. Örneğin renklerin isimlerini, sayıları, şekillerin adlarını söyler.
• Günlük hayatta önemli bazı bilgileri söyleyebilir. Örneğin oturduğu sokağın ismini bilebilir.
• Araştırma inceleme içeren faaliyetlerden keyif alır.
• Nesneleri şekillerine, büyüklüklerine, renklerine göre gruplar.
Anne Baba Nasıl Yardımcı Olabilir?
• Kendi düzeyine uygun araştırma-inceleme imkânları sunulmalıdır. Örneğin parka, kıra, ormana vb. giderek
farklı yaprak dokuları birlikte incelenebilir.
• Gruplanabilecek şekilde oyuncaklar temin edilebilir ya da gündelik faaliyetlerden bu tür oyunlar oluşturulabilir.
Örneğin mutfakta yemek yapılırken çocuğun tezgâhın üzerindeki sebze ve meyveleri farklı
özelliklere göre bir araya toplaması istenebilir.
• Dil becerilerini geliştirmesi için konuşma ve dinleme fırsatları sunulmalıdır.
6 Yaşındaki Çocuk Neler Yapabilir
• Zihinsel ve duygusal olarak daha bağımsız hâle gelir.
• Meraklı ve aktiftir.
• Katı, talepkâr ve uyumsuz davranabilir.
• Eleştirilmekten, suçlanmaktan ve ceza almaktan incinebilir.
• Somut düşünmeye doğru yönelir.
• Mantıklı düşünmeye başlar.
• Kazanmaya ihtiyaç duyar, zaman zaman kuralları kendine uydurmaya çalışabilir.
• Bisiklete binebilir.

• Müziğe uygun hareket edebilir.
Anne Baba Nasıl Yardımcı Olabilir?
• Evde işlerin tutarlı ve yapılanmış şekilde gitmesi, çocuğun okula ve okuldaki kurallara uyumunu
kolaylaştırabilir.
• Becerilerini geliştirebilmesi için fiziksel faaliyet imkânları sunulmalıdır.
• Muhtemel bencil davranışları konusunda sabırlı davranılmalıdır. Bunların geçici olduğu unutulmamalıdır.
• Çaba ve başarıları bol bol ödüllendirilmelidir.

1 yorum:

  1. Çok yerinde saptamalar teşekkürler. Sanki yukarıda 2 yaşındaki kızımı anlatmışsınız:):)Dediğiniz gibi inatlaşmalar başladı eğer önüne seçenek sunarsam daha uyumlu olabiliyor.http://hobidelisii.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...