Çocuğunuz
kaç yaşında olursa olsun, yapabileceği yaşına uygun sorumluluklar bulunabilir.
Önemli olan çocuğun becerileri dâhilinde sorumlulukları ondan beklemek ve bu
sorumlulukları yerine getirmesi için onu desteklemektir.
Sorumluluk
kazandırırken anne-babanın birlikte karar vermesi ve rol alması hem çocuklara
model olmak açısından hem de cinsel kimliğin de sağlıklı gelişimini destelemek
açısından yararlı olacaktır. Kazandırılması gereken temel sorumluluklar
(oyuncaklarını toplamak, ödevini yapmak gibi) erkek ve kız çocuklar için
farklılık göstermeyebilir. Ama özellikle babanın sorumluluk kazandırma
sürecinde model olması erkek çocuk için önemlidir.
2 - 3
Yaş: Bu yaş grubundaki çocuklar basit giyecekleri (yelek gibi) biraz destekle
kendi başlarına giymeyi öğrenebilirler.
Çatal
kaşık kullanmak için kas gelişimleri yavaş yavaş yeterli düzeye geldiğinden
biraz acemici de olsa çatal kaşık kullanabilirler.
Çatal
kaşık kullanmakta olduğu gibi bardaktan su içme denemeleri de bu yaşta
gözlemlenebilir.
Bu
alanların tümünde önemli olan çocuğun ileriki yaşlarda bu becerileri geliştirip
kullanabilmesi için mümkün olduğunca fazla pratik yapmasına olanak vermektir.
Yemeğini biraz dökerek yediği için annesi tarafından yedirilen bir çocuğun
çatal kaşık kullanma becerileri, yemeği kendi başına yemeği denemesine fırsat
verilen çocuğa göre daha yavaş gelişecektir.
3 - 4
Yaş: Bu yaşlarda çocuklar basit ev işlerinde yardımcı olabilirler. Örneğin
kendi oyuncaklarını sepetine yerleştirebilir.
Öz bakım
becerilerini kendi başına yapmak için ilk adımı atabilirler; diş fırçalamak,
elini yüzünü yıkamak gibi. Tabi bu becerileri anne babayı birebir gözlemleyerek
ve onların desteği ile deneyerek geliştireceklerdir.
Ayrıca bu
yaşta ayakkabılarını giyebilirler. Ama bağcıkları bağlamak için hala yardıma
ihtiyaçları vardır.
4 - 5
Yaş: Önceki yaş gruplarında gözlemlenen becerilerin yanı sıra bu yaştaki
çocuklar eşyalarını toplayıp, ufak tefek işlerde yardım edebililer ayrıca
çatal, kaşık ve
bıçak
kullanma becerileri tam olarak geliştiğinden sofra kurallarına uygun şekilde
yemek yiyebilirler.
Bu
yaştaki çocuğunuzdan odasındaki oyuncakları toplamasını, kendi başına elini
yüzünü yıkamasını, yemeğini yemesini, masa hazırlanırken bir şeyleri (tuzluk
gibi) götürmesini bekleyebilirsiniz.
5 - 6
Yaş: okul öncesi dönemden okul dönemine geçiş yapan bu yaş çocukları artık
yavaş yavaş kendi ayakları üzerinde durmaya başlamışlardır. Yuva ve ana
hazırlık sınıfı derken ilkokul birinci sınıfa başlayan çocukların dünyasında
artık sadece ailesi yoktur. Dış dünyaya ait beceri ve sorumlulukları kazanmaya
hazır duruma gelmişlerdir.
Artık
kendi başlarına giyinip soyuna bilirler. Belki hala bu becerileri anne babanın
beklediği kadar çabuk değildir. Ama hızlanmaları için kendi başlarına giyinmeye
devam etmeleri gerekir. Eğer anne baba sabredemeyip bu seferde "ben
giydireyim" derse o zaman bu becerinin gelişmesi gecikecektir. Ayrıca eğer
bir yere geç kalınması söz konusu ise çocuğun hazırlaması için yeterli zaman
verildikten sonra geç kalmanın sonucunu çocuğun yaşaması da sorumluluk
duygusunun gelişmesi için önemlidir.
Ev
işlerinde yardım edebilirler. Bu yaş grubundaki çocuklar kendi ile ilgili
sorumlukların yanı sıra tüm aileyi ilgilendiren sorumlukları da yerine getirebilirler.
7 - 12
Yaş: Bu yaş döneminde artık okul çocuğun hayatında çok önemli bir yere
sahiptir. Dolayısıyla sorumlulukların çoğu da okul ile ilgilidir. Ödev yapmak,
okul eşyalarına sahip olmak, gerekli materyalleri unutmamak, okul ve sınıf
kurallarına uymak gibi. Tabi ki evdeki sorumluluklar da devam etmektedir;
çalışma masalarını düzenlemek, odalarını toplamak, giysilerini dolaba
yerleştirmek gibi.
12 - 16
Yaş: Ergenlik dönemi sorumluluklar açısından zor bir dönemdir. Çünkü çocuğunuz
artık kendi kişiliğini arayan anne babanın kuralları yerine alternatif kurallar
arayan bir genç olmuştur. Kendi ayakları üzerinde durmak, özgürlüğünü ilan
etmek en önemli hedef haline gelmiştir. Bu nedenle özgürlüğün aslında bir
sorumluluklar bütünü olduğunu anlamalarına yardım etmek anne babalara düşen en
önemli görevdir. Bu dönem ortaya çıkan davranış ve disiplin sorunların anne
baba, çocuk arasındaki iletişimi ve duygusal bağı güçlendirerek üstesinden
gelmek gerekecektir. Bu dönemde verilen sorumluluklarda ergenin bir birey olarak
saygı duyduğunuz ve ona güvendiğiniz mesajlarının ağırlık kazanması önemlidir.
Çocukların
yaşlarına ve gelişim dönemlerine uygun sorumlulukları yerine getirmesi onların
kişilik gelişimini desteklediği kadar sağlıklı ve işlevsel bir aile hayatının
göstergesidir. Aile olmak hayatı paylaşmayı getirir, çocuklarının öncelikle
aile yaşantısının bir parçası olmasını sağlayan anne-babalar daha sonrasında
onları
sosyal
hayat içinde hazırlamış olurlar. Anne-babalar çocuklarını her durum ve her
koşulda kabul ederler, ancak dış dünyanın beklentilerini sağlıklı bir şekilde
gerçekleştirebilmek için ev bir prova alanıdır. Gelecekte nasıl bireyler
olacakları ise büyük ölçüde evde prova ederek kazanacakları beceriler ile
yakından ilişkilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder